Tips voor een gezonde lunch

01-09-2019

Het is weer zover, de vakantie zit erop en we moeten weer naar school of gaan werken. Dat betekent voor sommige onder ons dat we eens goed moeten nadenken over wat we nu allemaal gaan eten als lunch. Daarom dat we je graag verder helpen en enkele praktische tips geven, aangevuld met een arsenaal aan gezonde receptjes. Toch nog te weinig inspiratie? Hou dan zeker onze blog in de gaten, want de volgende 2 weken gaan we je bestoken met lekkere meeneem lunches!

Hoe ziet een gezonde lunch eruit?

Een lunch meenemen, dat is allemaal goed en wel, maar misschien vraag je je ook af hoe je dit nu op een gezonde manier kan doen. Als we het gezond willen maken, dan zorg je best dat het volgende erin zit:

  • groenten
  • eiwitten (bv. vlees, vis, ei, kaas, vleesvervangers...)
  • koolhydraten (bv. pasta, rijst, aardappelen, brood, crackers...)
  • gezonde vetten (bv. olijfolie, avocado, noten & zaden, yoghurtdressing...)

Dat groenten gezond zijn, dat weten we waarschijnlijk allemaal wel. Maar toch blijven heel veel mensen te weinig groenten eten. Wist je dat we normaal minimum 300g groenten moeten eten op een dag? Daarom dat er vaak wordt aangeraden om groenten bij de lunch te eten. Zo is het makkelijker om deze portie te bereiken.

Niet alleen omdat het gezond is, raden we groenten aan bij de lunch. Maar het gaat ook helpen om een gevulder gevoel te krijgen, iets wat ik toch belangrijk vind bij de lunch. Doordat de groenten veel plaats gaan innemen in de maag gaan ze samen met de andere ingrediënten zorgen dat we voelen dat we voldaan zijn. Resultaat is een gevuld gevoel en dit zonder een schuldgevoel.


Algemene tips


  • Wees creatief. Naast groenten kun je ook eens wat fruit verwerken in je lunch. Het geeft een frisse, zoete toets aan je maaltijd en helpt je om die extra vitamines binnen te krijgen. Groenten & fruit = topcombo!
  • Foodprep. Maak tijdens het avondmaal bijvoorbeeld bewust iets meer rijst klaar zodat je deze in een salade voor de volgende dag kunt verwerken. Of bak een kipfilet extra, meng met wat yoghurt of platte kaas en kruiden en je hebt lekker broodbeleg. Lees zeker ook eens ons artikel over foodpreppen met de diepvries.
  • Voorraadkast. Verse groenten hebben natuurlijk altijd de voorkeur, maar een goed gevulde voorraadkast kan helpen om van die dagelijkse salade telkens net iets anders te maken. Vul verse groentjes aan met zaken als gegrilde paprika's, wat maïs of erwtjes uit blik, artisjokharten of asperges uit bokaal, augurkjes...

Sneak peak

Hieronder krijg je alvast een overzichtje van de lunchreceptjes die je van ons nog mag verwachten de komende weken. Houd de blog dus in de gaten!

  • Salade met ebly, zalm en komkommer
  • Instant noodles
  • Wrap met kip & ananas
  • Groentefrittata met feta
  • Salade met watermeloen & feta
  • ?

Kun je niet wachten? Scrol dan nog even door en laat je intussen inspireren door een aantal lunch ideetjes die je al op onze blog kunt vinden.

Wraps, pita's, naan, foccacia...

Heb je geen zin in de klassieke boterham? Dan heb je heel wat andere mogelijkheden om te variëren. Hieronder vind je een overzichtje van enkele receptjes voor wraps, pitabroodjes, foccacia en naanbrood.

Quiches en tortilla's

Dat het niet altijd een broodmaaltijd moet zijn, bewijzen we met deze quiche en tortilla receptjes. Je kunt deze mealpreppen tijdens het weekend en in stukjes invriezen of je neemt een restje mee van het avondmaal en vult aan met lekker veel groentjes.

Salades

Nog zo'n klassieker tijdens de lunch, een lekkere salade. Onthoud dat een volwaardige salade meer is dan enkel groentjes. Wanneer deze goed is samengesteld, kun je er weer een hele middag tegenaan!

Soepen

Soep is één de makkelijkste manieren om tijdens de lunch een portie groenten te eten. Simpel om klaar te maken en je kunt hiermee ook mealpreppen door individuele porties van je favoriete soep in te vriezen.

Lunchboxes

Ook de kleinsten onder ons verdienen een leuke en lekkere lunch op school! Durf creatief te zijn en laat je inspireren door onderstaande lunchbox ideetjes.